-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2683 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر خواهي نشوي رسوا, هم رنگ جماعت شو! به نظر شما آيا بايد كارهاي يك جمع را اگر اشتباه هم بود, تاييد كرد و استقلال فكري و عملي نداشت , مثلاً اگر جمع همگي مشغول نوشيدن شراب هستند, بايد شراب خورد تارسوا نشد؟!

متأسفانه اين مثل دستاويز بسياري از مردم شده است كه به غلط از آن استفاده مي كنند. در نظام هستي جمع عقلايي جز در مراكز خاص تشكيل نمي شود. اين جمع عقلايي نوعاً از ميان توده مردم خارج شده و در پناهي مأوي مي گيرند و سخت از عادات و رسوم عوام الناس مي پرهيزند. اين فاصله موجب مي شود مردم عادي به رفتارهايي رو آورند كه از گردونه اخلاق و حتي عرف عادي خارج است . همين به عرفي ها موجب تشكيل نمودها والگوهاي قابل پيروي براي سايرين مي شود.

مردمي كه از آداب و رسوم و سنت حسنهء اسلامي بهره اي نبرده باشند, به اقتضاي حال روي كردهاي خاصّي خواهند داشت كه هر كدام مظّنهء تأثير در جمع ديگر دارد و حتي افرادي را به كيش خويش دعوت كرده وادار به پيروي مي كنند. عادات كوچه و بازار حتي اگر از گناه و معصيت به دور باشد, نمي تواند جهت الگو گرفتن و تبعيت كردن مناسب باشد, تا چه رسد به حضور در شب نشيني هايي كه خداي ناكرده شيطان آن را هدايت مي كند.

جمعي به كشيدن سيگار و يا استفاده از مواد مخدر مشغول مي شوند و علاوه بر اين كه خود را آلوده و گمراه مي كنند, از دوستان دعوت به عمل آورده و ايشان را نيز به تباهي مي كشانند. اگر شخص به دلايل مختلف , حاضر به حضور در جمع ايشان نشود, او را عقب افتاده پنداشته و طرد مي كنند, حال آن كه ملاك امتياز و برتري انسان هانسبت به يك ديگر جز به تقوا و عبوديت نيست . خداوند متعال مي فرمايد: (1). خداوند انسان را عاقل و با شعور آفريد كه با تكيه بر عقل راه خويش را انتخاب كند و راه از چاه تشخيص دهد و اگر ديد جمعي مشغول به كاري هستند, آن را بسنجد; اگر ديد مطابق با عقل و مذهب و عرف است , به آن جمع بپيوندد و گرنه از ايشان پرهيز كرده و از شماتت و از ناصواب گويي آن ها در رأس و گفتار نهراسيد,چون خداي متعال پشتيبان او است : .(2)

(پـاورقي 1. حجرات (49 آيه 13

(پـاورقي 2. زمر (39 آيه 38



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.